Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aktivní učení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Bezoušková, Eva ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře se současnými trendy ve výuce čtení. Teoretická část se zaměřuje na aktivní učení, jak ovlivňuje klima třídy, jaké požadavky klade na učitele, jaký má přínos pro žáka. Dále vymezuje pojmy čtení s porozuměním a čtenářská gramotnost, popisuje některé z aktivizačních metod a prostředků, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti. Praktická část se zabývá průzkumem podmínek vytvářených učiteli v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ a popisuje modelové hodiny zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti za využití aktivizačních metod.
Analýza úkolů v čítankách pro 9.ročník ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
RESUMÉ Podstatou diplomové práce bylo srovnat vybrané čítanky či pracovní sešity z hlediska doprovodných otázek a úkolů. Teoretickým východiskem byla charakteristika pubescentního čtenáře, ale také Bloomova taxonomie, typologie a výsledky v mezinárodním testování PISA apod. Práce se také zabývala čtenářskou gramotností. Její definice se v čase proměňuje. Čtenářská gramotnost se nezaměřuje pouze na znalosti, ale hraje důležitou roli i při začleňování do společnosti. Jedná se o komplex několika rovin (vztah ke čtení, doslovné porozumění, vysuzování, metakognice, sdílení a aplikace). Každá ze složek je nepostradatelná. Do analýzy bylo zařazeno pět čítanek pro 9. ročník ZŠ od různých nakladatelství (SPN, Nová škola, Fraus, Alter). Nejednalo se tak o reprezentativní rozbor celé nabídky současných čítanek, ale o vybraný vzorek. Dvě čítanky pocházejí od stejného nakladatelství SPN, ale každá představuje jiný přístup (starší z nich vychází ze školních osnov, novější se vztahuje již k výuce podle RVP ZV). Rozbor jednotlivých čítanek se nejprve věnovala obecné charakteristice a obecnému kontextu. (autor, zda je deklarována souvislost s RVP ZV, ilustrace, celková struktura čítanky apod.). Dále bylo na čítanky nahlíženo z pohledu zařazených textů. Závěrečnou částí byl rozbor otázek a úkolů zařazených v čítankách k...
Funkční cesty rozvoje čtenářské gramotnosti v ZŠ
Řešátková, Klára ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Cílem této diplomové práce je prozkoumat a analyzovat funkční cesty rozvoje čtenářské gramotnosti žáků ZŠ a zjistit, jak a s jakými výsledky si lze tyto cesty osvojovat z pozice učitele a žáků ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na čtenářskou gramotnost, na její složky, na etapy a na faktory, které nejvíce ovlivňují její rozvoj. Vymezuje pojmy čtení, čtení s porozuměním, a s tím spjaté čtenářské dovednosti a strategie. Dále se zabývá samotným rozvojem čtenářské gramotnosti ve škole. Popisuje žáka prvního i druhého stupně a klíčové kompetence učitele základní školy. Také popisuje, které složky čtenářské gramotnosti lze u žáků rozvíjet a jaké jsou v ČR vhodné projekty pro její rozvoj. Závěrečná kapitola se soustředí na samotné metody podporující rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků, především metody programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) a jejich zařazení do výuky. Cílem výzkumné části této práce je nalézt odpověď na výzkumné otázky: Jak efektivně rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků základní školy? Jak a s jakými výsledky si lze osvojovat funkční rozvoje cesty čtenářské gramotnosti z pozice učitele základní školy? Výzkumná část byla rozdělena na dvě části. V první části byl využit akční výzkum na základní škole Řevničov, během kterého jsem pozorovala mé vlastní pokroky, změny a profesní...
Role rodiny v rozvoji čtenářské dovednosti
VOLFOVÁ ŽÁKOVÁ, Magdaléna
Bakalářská práce se zabývá rolí rodiny v rozvoji čtenářské dovednosti u dětí mladšího školního věku. V teoretické části specifikuje a rozlišuje základní pojmy čtenářská kompetence, čtenářská dovednost a čtenářství. Dále je vymezena předčtenářská a čtenářská gramotnost a jejích pět složek. Práce rovněž čtenáře seznamuje s pojmem rodina z pohledu generačních změn, aktuálních problémů a postojů ke čtenářství. Nastíněno je několik realizovaných projektů na podporu čtenářství v České republice. Formou smíšeného kvantitativně kvalitativního výzkumu je zjišťováno, zda a jakým způsobem dochází k rozvoji čtenářské dovednosti v kontextu rodinného prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Zvláštní pozornost je věnována vztahu mezi výchovou dítěte v trvalé péči jednoho z rodičů nebo ve střídavé péči obou rodičů a rozvojem čtenářské dovednosti.
Předčtenářská gramotnost v mateřských školách a školních družinách
ČERNÁ, Hana
Bakalářská práce se zabývá předčtenářskou gramotností u dětí v mateřských školách a školních družinách. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související s tématem. Popisuje vývoj předčtenáře v rodině, v mateřské škole, v knihovně a zaměřuje se na faktory ovlivňující předčtenářskou gramotnost. Dále zachycuje záběr textů souvisejících s tématem předčtenářské, čtenářské gramotnosti z časopisů Informatorium 3-8 a Rodina a škola v období 2010-2016. Praktická část je zaměřena na zjištění konkrétních údajů ohledně rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v Základní a Mateřské škole Černovice. Seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno v mateřské škole a ve školní družině. Výsledky dotazníků z mateřské školy jsou doplněny poznatky z pozorování.
Adventní kalendář plný příběhů - pedagogický projekt na rozvoj předčtenářských dovedností v mateřské škole
Crlíková, Ivana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
4 Abstrakt Diplomová práce je věnována rozvoji předčtenářských dovedností dětí předškolního věku, jejich schopnosti rozvíjet komunikaci, naslouchání a zapojování se do diskuse s využitím některých metod kritického myšlení. Teoretická část je zaměřena na rozvoj čtenářství a předčtenářské gramotnosti v preprimárním vzdělávání. Zabývá se možností využití vybraných metod programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) - Čtením a psaním ke kritickému myšlení v prostředí mateřské školy. Věnuje se vývoji dítěte v předškolním věku v oblastech důležitých pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V praktické části je představen pedagogický projekt Adventní kalendář plný příběhů, založený na práci s texty. Ve spojitosti s jednotlivými příběhy je ověřováno, zda vybrané metody programu RWCT mohou ovlivnit u dětí pěti až šestiletých vzájemnou komunikaci, naslouchání a zapojování se do diskuse. Diplomová práce předkládá výsledky zjištěné na počátku a po ukončení pedagogického projektu. Klíčová slova: předškolní vzdělávání, dětí předškolního věku, čtenářská gramotnost, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, metody, práce s textem, výzkum komunikace, naslouchání a zapojování se do diskuse
Analýza úkolů v čítankách pro 9.ročník ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
RESUMÉ Podstatou diplomové práce bylo srovnat vybrané čítanky či pracovní sešity z hlediska doprovodných otázek a úkolů. Teoretickým východiskem byla charakteristika pubescentního čtenáře, ale také Bloomova taxonomie, typologie a výsledky v mezinárodním testování PISA apod. Práce se také zabývala čtenářskou gramotností. Její definice se v čase proměňuje. Čtenářská gramotnost se nezaměřuje pouze na znalosti, ale hraje důležitou roli i při začleňování do společnosti. Jedná se o komplex několika rovin (vztah ke čtení, doslovné porozumění, vysuzování, metakognice, sdílení a aplikace). Každá ze složek je nepostradatelná. Do analýzy bylo zařazeno pět čítanek pro 9. ročník ZŠ od různých nakladatelství (SPN, Nová škola, Fraus, Alter). Nejednalo se tak o reprezentativní rozbor celé nabídky současných čítanek, ale o vybraný vzorek. Dvě čítanky pocházejí od stejného nakladatelství SPN, ale každá představuje jiný přístup (starší z nich vychází ze školních osnov, novější se vztahuje již k výuce podle RVP ZV). Rozbor jednotlivých čítanek se nejprve věnovala obecné charakteristice a obecnému kontextu. (autor, zda je deklarována souvislost s RVP ZV, ilustrace, celková struktura čítanky apod.). Dále bylo na čítanky nahlíženo z pohledu zařazených textů. Závěrečnou částí byl rozbor otázek a úkolů zařazených v čítankách k...
Aktivní učení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Bezoušková, Eva ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře se současnými trendy ve výuce čtení. Teoretická část se zaměřuje na aktivní učení, jak ovlivňuje klima třídy, jaké požadavky klade na učitele, jaký má přínos pro žáka. Dále vymezuje pojmy čtení s porozuměním a čtenářská gramotnost, popisuje některé z aktivizačních metod a prostředků, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti. Praktická část se zabývá průzkumem podmínek vytvářených učiteli v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ a popisuje modelové hodiny zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti za využití aktivizačních metod.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.